Aeroportul Henri Coandă din Otopeni, ora 10 dimineață la terminalul sosiri, în spatele ușilor de unde ies pasagerii este forfotă de oameni care așteaptă persoane din cursele ce abia au aterizat. Trec câteva minute și primii călători ajung la ieșire, încărcați de bagaje. Mare parte pleacă alături de cei care îi așteptau, dar câțiva rămân și încearcă să găsescă taxiuri la cele șase aparate galbene așezate pe culoarul de ieșire.
Nu sunt mulți pasageri, dar cozile s-au format deja. Cei care sunt în fața aparatelor unde se comandă taxiurile, încep să bată cu degetele pe ecrane deoarece mesajul afișat de parat este „Ne pare rău, nu avem mașini disponibile momentan.”
În fața terminalului sunt patru taxiuri, cu tarif de 3,5 lei pe kilometru, în condițiile în care cele mai multe taxiuri din București au un tarif de 1,39 de lei pe kilometru. Aceste mașini, cu tarif mai ridicat, stau neocupate. „Mi se pare normal să fie mai cautate cele de 1,39 lei, din moment ce sunt mai ieftine ca autobuzul. Se urcă patru persoane și plătesc mai puțin decât la autobuz. Nu este un tarif echitabil”, ne spune unul dintre taximetristi care stă în aștepatarea unui client.
Săptămâna trecută ministrul Transporturilor anunța că până în tomană, pot prelua curse și cei care au instalații GPL în portbagaj, facând o derogare de la noul regulament.Chiar și așa problema cozilor la taxiuri nu a fost rezolvată în totalitate nici în prezent.
” Un taxi care vine din oraș, din centru până aici consumă în jur de 30 și ceva de lei de combustibil. Este exact cât ar plăti un drum înapoi, adică 20 și ceva de lei. Nu găsești mașină la 1.39 pentru că sistemul este foarte prost. Faci comandă și șoferul care a luat comandă nu vine. Cel de 1,39 nu vrea să ia comanda, așteaptă să plece clientul ăla cu cine o fi și să ia și el la ghici. Nu-i convine să ia cu 1.39 de lei, el să vină să ia un 50 de lei, un 70 de lei, pentru aia vine”, a declarat un taximetrist pentru MEDIAFAX.
Tot de la el, aflăm că multe dintre ecusoanele de taximetriști autorizați pentru aeroportul nu au fost încă ridicate deși actele depuse pentru avizare au fost aprobate.
„Sunt puțini printre ei care respectă tariful asta de 1.39 de lei. Majoritatea care vin la aeroport, vin pentru a câștiga mai multe. De asta, foarte mulți dintre ei, sunt 500 și ceva de ecusoane, nu vin să și le ridice. E sistemul prost la patron. Patronul îi spune șoferului: mie îmi dai 100 de lei pe zi sau 120, după aia e treaba ta cum furi și ce faci. De aici pleacă greșeala, de la patroni, de la firmele mari.”, a declarat unul dintre taximetriști.
Îl lăsăm pe taximetristul cu 3,5 lei pe kilometru și ne îndreptăm atenția spre câțiva oameni care au bonuri de comandă și așteaptă pe trotuar taxiurile cerute. Un turist care abia ce a aterizat în București stă și așteaptă mașina care îl va duce în oraș.”Ați reușit să găsiți mașină?!Am găsit, dar am 15 minute de așteptare pe bon,” a declarat acesta pentru MEDIAFAX.
În tot acest timp, în interior, la cele șase aparate galbene leneșe, sunt mai mulți pasageri care așteapt, resemnați. „E greu, da! Data trecută am așteptat vreo 25 de minute și acum aștept de vreo zece.”, ne spune o bătrână care într-o mână ține bagajul greu și cu alta butonează ecranul aparatului.
„Tot timpul așa sunt, cu taxi, cu autorizație. Jumătate de oră am stat aici de fiecare dată. Nu e normal, nu e normal”, spune cu un ton apăsat un alt bărbat, ultimul la coada care depășește 20 de persone.
Printre cei care așteaptă, curios se uita la ce se întâmplă, și un englez care se află pentru prima dată în România.
„Am mers afară să găsesc un taxi și apoi m-am întors aici să-mi iau tichet. Tocmai ce m-am întors din Sri Lanka, India și Bangkok și este cu totul diferit. În Bangkok îți iei tichet și ești gata să pleci, în Sri Lanka pleci imediat fără niciun ticket, iar în India la fel. În țara mea(n.r. Anglia) îl iei direct de pe stradă, așa cum e normal”, ne declară englezul.
Un austriac care stă și el la coadă ne dezvăluie că vine des în București și de fiecare dată se confruntă cu problema taxiurilor pe aerportul Henri Coandă din Otopeni.
„Sistemul e ok, dacă ar fi mai multe mașini nu ar fi nicio problemă. Câteodată, aparatul dă eroare și e nevoie să apeși din nou și din nou.”, povestește bărbatul gesticulând.
Consultanții în turism spun este greu pentru autoritățile de la noi să implementeze un sistem de transport care să mulțumească pe toată lumea și care să fie și la prețuri bune.
„Este un joc al extremelor. Nu știu dacă am găsit varianta cea mai bună, în ultimii ani, la aeroportul Otopeni. Asta pentru că avem, pe de o parte, turiști care preferă să aibă cea mai ieftină mașină chiar și dacă există timp de așteptare, pe de altă parte avem și turiști care își doresc ca mașina să fie într-un anumit fel, să-i asigure confort și sunt dispuși să plătească în plus”, a declarat pentru MEDIAFAX, consultantul în turism Cirprian Enea.
Până acum o lună, cozile la taxiuri erau mult mai mari. De la 1 aprilie fusese restricționat accesul șoferilor de taxi care nu aveau autorizație pentru aeroport. Pe 20 aprilie însă, ministrul Dan Costescu anunța că timpul de obținere va fi prelungit până la toamnă.
” În acest moment avem încă 282 de autorizații emise și care nu au fost ridicate de către taximetriști sau de către firmele de taximetrie. Li s-a transmis acest lucru ieri (19 aprilie.), încă o dată. Am hotărât astfel reîntoarcerea la situația de dinainte de 1 aprilie 2016. Vom face analiza legislației și cum poate fi ea îmbunătățită, dar în același timp fără a renunța la regulile de securitate pe care trebuie să le respectăm. Când spun asta, vreau să le reamintesc tuturor că bombele la atentatul din Bruxelles au venit cu taxiul’, a declarat ministrul transporturilor, Dan Costescu pe 20 aprilie.
Ministrul a explicat la vremea respectivă, că avizele de acces în zona aeroportului sunt emise în 24 de ore de câtre Poliția de frontieră și Poliția transporturi, iar Aeroportul Otopeni nu percepe nicio taxă pentru eliberarea autorizației finale de acces. Potrivit ministrului, aproximativ 480 de taximeter au autorizație de acces pe aeroport.